Din afară, înăuntru (scenariu)

FADE IN

EXT. UN CORT – ZIUA

Un personaj în cort, B, proaspăt trezit, părul vâlvoi, 20 – 25 de ani, îmbrăcat cu un tricou și pantaloni scurți. Irascibil.

Trei personaje nevăzute, apar doar ca voci. Doi băieți și o fată.

Locație: un cort simplu, mic. Un ghiozdan într-un colț, un sac de dormit nefăcut, câteva tricouri aruncate.

 

Vocea 1

Hei, tipule, te-ai trezit?

B

(clipind des și scărpinându-și părul)

Da, mă, m-am trezit. Ce dracu vrei?

Vocea 2 (fata)

Cineva nu și-a băut cafeaua! Hai mă, supărici, hopa mare.

Vocea 3

Da, hai să mâncăm că începe petrecerea fără noi. (foșnete) Hai că am găsit și camera, să mergem la distracție!

B

Luați-o voi înainte că o să vin și eu cât pot de repede. Nu pot chiar acum! (dă din cap în semn de dezamăgire)

(pentru sine) Ce dracu văd aștia numai distracție peste tot? Nu semai satură. (își puse mâinile pe frunte)

Vocea 1

Nuuuu! Așa faci întotdeauna, spui să o luăm noi înainte și tu nu mai vii. Te îmbraci acum, ieși din cort și mergem toți la chef.

Vocea 2

Da, exact. Am venit împreună, stăm împreună. M-am cam săturat de atitudinea ta antisocială.

B

Nu e antisocială. Vreau doar câteva momente de singurătate. Am venit cu voi aici să ne distrăm, dar nu pot să-mi petrec fiecare moment de veghe cu voi.

Vocea 3

Hai frate. Toți care au venit aici exact asta fac, stau cu prietenii, se distrează. De ce trebuie să fii tu altfel, mai cu moț?

B

Mai scutește-mă cu discursurile tale stupide. Nu e vina mea că restul de idioți de aici n-au pic de identitate. Nu mă identific prin relații, ci prin mine însumi.

Vocea 2

Dumnezeule, nici măcar n-ai băut și te-ai pus cu curu pe filosofie. Te gâdilă pe tine cerebelul când te crezi outsider. Dar cum ești într-un grup, brusc te enunți ca un tip de treabă.

Vocea 1

Cine poartă pe cine? Tu porți masca sau socialitatea te poartă pe tine?

B (oftând)

Nu-mi serviți mie porcăriile astea retorice. Vorbiți doar în cimilituri. Outsider-ul are rolul lui. Definește grupul.

Vocea 3

Ha! Nonsensuri iar. Acum ne servești tu filosofie de masă: excepția întărește regula. Mai mult nu poți?

B (zâmbind sarcastic)

O  provocare? Nu credeam că aveți curajul. Outsider-ul întărește convențiile grupului, dovedește că fac ceva corect și se simt mai atrași de regulile de bază care au pus bazele comunității. Insider-ul se uită și zice: uite ce ciudat, preferă să fie singur, în loc să aparțină.

Vocea 2

Și ce e așa de rău în a aparține de ceva? Omul e animal social, însăși genele ne zic că avem un gol pe care trebuie să-l umplem cu interacții sociale.

B

Dar asta nu implică automat și aparteneța la un grup.

Vocea 1

Nu, dar în schimb implică o continuitate și un angajament nescris față de alte persoane.

Vocea 3

Sau încerci să ne spui că ai anumite probleme în a te lega social de semenii tăi?

B (privind în zare)

Poate că asta spun. Și ce-i cu asta? Ce-i așa de magnific în relațiile interumane? Din asta se nasc majoritatea dramelor personale. Și majoritatea telenovelelor. (un râs scurt, nazal)

Vocea 1

Biologia te obligă, prietene.

Vocea 3

Liberul arbitru te lasă să-ți alegi grupul doar pe baza unor frivolități, cum ar fi culoarea ochilor. Cum ar fi un grup format din indivizi cu ochii albaștrii?

Vocea 2

(râs isteric) Un grup bazat pe o mutație genetică neimportantă. Genial!

B (plictisit)

Ați deviat de la subiect. Nevoile biologice nu sunt importante. Nu suntem oare ființe cu rațiune?

Vocea 1

Nu am deviat nici măcar un centimetru, amice.

Vocea 2

Ai impresia că omul se ghidează după rațiune și gândurile conștiente? Ești mai prost decât credeam.

Vocea 1

Suntem sclavii propriului ADN. O știi și tu, poate mai bine ca noi, n-are rost să te amăgești.

Vocea 3

Un lucru e să nu vrei să aparții și cu totul altul să nu îți găsești locul.

B

Sună un pic romantic asta. Eternul neliniștit.

Vocea 2

Romantic, pe dracu. Revino la realitatea asta, și rolul de outsider e un rol de insider, doar că ai alte reguli.

Vocea 3

Și alte îndatoriri, desigur. Trebuie să împingi limita regulilor, să le întinzi. Pe unele să le faci mai maleabile.

Vocea 1

Pe altele să le distrugi complet. Sau să faci altele noi. Ai puterea de a modifica natura grupului.

Vocea 2

Poate că d-aia outsiderii au fost întotdeauna cei mai susceptibili la esența puterii și a coruptabilității ei.

B

Și de regulă, fiecare a abuzat de ea. A schimbat regulile ca să-i servească propriilor interese. Mărind grupul totodată. În cât timp ajunge un grup doar un mijloc de a asupri?

Vocea 1

Ehe, vezi tu, aici intervin insideri cu accese de outsideri, ei mențin status quo-ul.

Vocea 2

Toată discuția asta mi-a făcut poftă de o bere.

Vocea 3

Sau de tequilla.

B

Luați-o înainte. Trebuie să stabilesc prima conveție pe ziua de azi, să-mi pun pantaloni.

 

FADE OUT

Lasă un răspuns

